Képzések – Start kompetencia

A Start Akadémia költségmentes készségfejlesztő képzései segítenek a személyiség, a tudás és a tehetség kibontakozásában, az egészséges szociális életvitelhez és érvényesüléshez elengedhetetlen emberi kapcsolatok jobbá válásában, a hatékony életvezetés kialakításában.

A képzéseket közösségi események és projektek egészítik ki, amelyek lehetővé teszik a közösségformálást és a megtanult készségek gyakorlatban való alkalmazását.

A Start Akadémia készségfejlesztő képzései két tanév alatt végezhetők el. Mindkét tanév végén a felnőttképző intézmény által kiállított tanúsítványt kapnak a résztvevők, amennyiben teljesítik az ehhez szükséges feltételeket.

Első év

START 1 – önismeret, hatékony mindennapok, konstruktív kommunikáció

2025 őszén induló képzésünk

Célja, hogy a képzés résztvevője önreflektív módon, erősségei és gyengeségei felismerése által, erőforrásai mozgósításával valódi önismeretre tegyen szert. Fontos annak tudatosítása, hogy az egyén kiteljesedése a kapcsolatain keresztül történik, így a képzés célja a jobb önismeret által a hatékonyabb együttműködés csoportszinten, az eredményes, megoldásfókuszú konfliktuskezelés és érdekérvényesítés. További cél, hogy a képzésben résztvevő a személyiségével és a képességeivel összhangban, minél hatékonyabban tudja megvalósítani a céljait. Ezért a képzésen megismertetjük a jó szokások kialakításához vezető döntésekkel, valamint a hatékony időbeosztás praktikáival.

A képzés végére a képzés résztvevője

képes tudatosan gondolkodni saját személyiségének összetevőiről;

képes erősségeit és gyengeségeit meghatározva felfedezni belső erőforrásait;

képes kapcsolatainak működési mechanizmusait önreflexív módon áttekintve, azokat fejleszteni;

képes konfliktusait elemezve saját konfliktuskezelési stratégiáját jellemezni;

képes megoldásfókuszú problémakezelésre;

ismeri a kiégés jelenségét, felismeri a tüneteit;

hatékonyan alkalmaz stresszcsökkentő módszereket, technikákat;

megérti, hogy a megfelelő szokások és a jó időbeosztás jelentősen befolyásolják az életminőséget és az eredményességet;

képes hatékonyan megtervezni az idejét;

képes arra, hogy új szokásokat alakítson ki, és arra is, hogy rossz szokásokat elhagyjon;

felismeri annak jelentőségét, hogy a feladatok, a kötelezettségek mellett minőségi énidőre is szükség van.

Önismeret – önértékelés – önbecsülés

Személyiségtípusok

Értékrendszerek

Szerepek, viselkedésformák

Szeretetnyelv

Konfliktuskezelés

Félelemoldás, stresszkezelés

A motiváció fogalma

Kiégés

GROW-modell, START-modell

Identitás, integritás

Feladatok osztályozása

Tippek a jó időbeosztáshoz

Szokás fogalma, működése

Szokáskialakítás

Rossz szokások elhagyása

Komfortzóna, flow

Célja, hogy a képzés résztvevője minél pontosabban meg tudja fogalmazni gondolatait, ki tudja jelölni kommunikációs céljait, és sikerrel érvényesítse szándékait.

A tananyag egység készségszinten foglalkozik

  • a hatékony kommunikáció elemeivel, folyamatával és formáival,
  • a hitelesség fogalmával,
  • a konfliktuskezeléssel és problémamegoldással,
  • az értő figyelemmel,
  • a meggyőzés folyamatával és
  • az asszertív kommunikációval.

A képzés végére a képzés résztvevője

ismeri a hatékony kommunikáció elemeit, folyamatát, a megértést gátló lehetséges tényezőket;

képes arra, hogy a kommunikációs folyamat elemeit azonosítva, kommunikációs készségeit minél eredményesebben használja;

 tudatosan figyelni kezdi saját kommunikációs helyzeteit, és elkötelezetté válik arra, hogy folyamatosan fejlessze kommunikációs készségeit.

A totális kommunikáció ismérvei.

Kommunikációs modellek.

A kommunikáció négy aspektusból: közlés, felszólítás, kapcsolat, önmegnyilvánulás.

A hatékony kommunikációt gátló lehetséges tényezők.

Nonverbális kommunikáció.

Értő figyelem.

Asszertív kommunikáció.

Második év

START 2 – meggyőzés, nyilvános beszéd, döntéshozatal

2025 őszén induló képzésünk

Célja, hogy a képzés résztvevője átlássa a befolyásolás, a meggyőzés és a manipuláció fogalmi különbségeit, az egyes részterületek jellemző eszközrendszereit. A képzés során feltárjuk a komplex meggyőzési folyamat működését. A hatásgyakorlás modelljeinek bemutatásával a cél a nyílt, asszertív kommunikációnak megfelelő hatékony érdekérvényesítés és meggyőzés. Kiemelt fontosságú célja a képzésnek, hogy a résztvevő azonosítani tudja a manipulációs szándékokat és technikákat, ezáltal tudatosabb fogyasztóvá váljon. A meggyőzés eszközeinek és az érvelési technikák megismertetésével a cél, hogy a képzésben résztvevő fejlett vitakultúrára tegyen szert, képessé váljon tudatosan megválasztani és fejleszteni saját vitastratégiáját.

A képzés készségszinten foglalkozik

  • a hatékony befolyásolás formáival, folyamatával és eszközeivel,
  • a manipuláció működésével,
  • az érvelés folyamatával és mechanizmusával,
  • a viták formáival, lehetséges stratégiáival.

A képzés végére a képzés résztvevője

tisztában van a meggyőzés komplex folyamatával, annak eszközeivel;

képes fogalmi és gyakorlati szinten is különbséget tenni manipuláció és meggyőzés között;

 képes a céljainak megfelelő meggyőzési és érvelési eszközök magas szintű alkalmazására;

elfogadja, hogy a meggyőzés és az érvelés eszközeinek tudatos használata segíti céljainak elérését;

ismeri az érvelés működését;

képes érvényes érvelési formák megalkotására;

képes az érvelési hibák felismerésére és kategorizálására;

képes a vitaszituáció felmérésére, a vitatípusok meghatározására;

képes a helyzetnek megfelelő vitastratégia kiválasztására és hatékony alkalmazására;
elfogadja, hogy a tartalmas, előremutató vita konstruktív emberi kapcsolatokhoz vezet, jobb érvényesülést biztosít számára, ezért elkötelezett saját vitakészségének fejlesztésére, érveléstechnikájának folyamatos tökéletesítésére.

A befolyásolás fogalma, működése

A meggyőzés – folyamat, eszközök, gyakorlati technikák

Manipuláció

Érvelés – szillogizmusok, induktív/deduktív érvelés, érvelési hibák

Az érvelés nyelvhasználata

Vitaszituációk felmérése, vitatípusok, a vitahelyzet tudatos alakítása

Célja, hogy a képzés résztvevője megismerje a nyilvános előadások módszertanát, és képessé váljon a feladattal, a céllal és a hallgatósággal összhangban álló előadás megtartására, és a közönség folyamatos figyelmének fenntartására.

A képzés végére a képzés résztvevője

képes jól felkészülni egy nyilvános előadásra;

képes úgy előadni, hogy a hallgatóság kövesse, élvezettel hallgassa és megértse a gondolatmenetét;

elfogadja, hogy a nyilvános megszólalás sikere nagyban függ a befogadók minél pontosabb megismerésétől;

elfogadja, hogy a nyilvános megszólalás sikere nagyban függ a befogadók minél pontosabb megismerésétől;

elfogadja, hogy akkor lesz érthető a mondandója, ha a nyilvános megszólalása átlátható, és azt logikus struktúrába rendezi;

elkötelezett arra, hogy folyamatosan fejlessze szóbeli kommunikációs készségeit.

Az alkalom és közönség felmérése, megértése

Az előadás tartalmának meghatározása, a kommunikációs cél és az üzenet

Az előadás tartalmának összerendezése

Az előadás nyelvi megformálása

Vizuális segédlet elkészítése

Megjelenés

Az előadás mint beszédprodukció

Magabiztosság és nyugalom, stresszkezelés

Az előadás nonverbális tényezői

Tekintetkommunikáció

Testbeszéd elemei

Az előadás hangzása

Célja, hogy a képzés résztvevője a céljaikkal összhangban, jó (jobb) és tudatos döntéseket hozzon mindennapjai során. 

A képzés végére a képzés résztvevője

felismeri a döntései életére gyakorolt jelentőségét;

belátja, hogy a döntéshozatal tudatos tevékenység;

tisztában van annak fontosságával, hogy döntéseit a személyisége, a céljai és a realitások figyelembevételével hozza meg;

tisztában van a döntéshozatal folyamatával, és képes mérlegelni a különböző alternatívákat;

felismeri, hogy a döntéseit milyen sokféle tényező befolyásolja, esetenként torzítja;

képes eldönteni, hogy mikor érdemes egyedül vagy más(ok)kal közösen dönteni;

képes utólag helyesen értékelni a meghozott döntéseit.

A döntés fogalma, szerepe, jelentősége

Céljaink és döntéseink összhangja

Tudatosság a döntéshozatal során 

Döntéssel kapcsolatos frusztrációk és azok oldása 

Döntési helyzetek, típusok

Racionális döntéshozatali folyamat 

Az intuíció szerepe

Döntési stílusok

A racionális döntéshozatalt akadályozó tényezők

Döntési csapdák

Döntések utólagos értékelése

Jelentkezem